PERSBERICHT: Woonmaatschappij Woonland installeert 950 ASTER-zonnepanelen op daken van sociale woningen in Mechelen

Unieke samenwerking tussen ASTER, woonmaatschappij Woonland, EnergyVision en Belfius Bank

Mechelen, 22 november 2023 – De woonmaatschappij Woonland zet in op de activering van het zonnepotentieel van de sociale huisvesting in Mechelen en Willebroek. De voorbije weken kregen 105 sociale woningen in Mechelen in totaal 950 zonnepanelen op hun daken, goed voor 389,5 kWp.

De panelen werden ingehuldigd op 22 november in de Lijsterstraat in Mechelen door burgemeester Bart Somers en Bert Delanoeije, de voorzitter van Woonland.

Burgemeester Bart Somers: ”Onze ambitie moet zijn om impact te realiseren. Vorig jaar nog hebben we in samenwerking met Klimaan al op 70 woningen in Otterbeek zonnepanelen geplaatst. Via dit project met ASTER komen daar nog eens 105 sociale woningen bij op Oud Oefenplein. Er tekent zich overigens een maatschappelijke kentering af die we alleen kunnen toejuichen: sociale woonmaatschappijen en woonwijken nemen het voortouw in positieve impact, in dit geval in verduurzaming. Dat de private markt is aangewezen is op achterophinken is toch wel bijzonder.”

Burgemeester Bart Somers

"Als woonmaatschappij is maatschappelijk verantwoord ondernemen ons stokpaardje, omdat iedereen daar baat bij heeft. Bij nieuwbouwprojecten zetten wij al lang in op energiezuinige woningen. Op deze manier willen we andere huurders mee laten instappen in het duurzaamheidsverhaal. Dankzij deze zonnepanelen zullen zij kunnen besparen op hun energiekosten", zegt Bert Delanoeije, de voorzitter van Woonland.

Voorzitter Bert Delanoeije

Een vijftiental bewoners van de wijk woonde de inhuldiging bij. Na deze eerste installatiefase in Mechelen, plant Woonland in de nabije toekomst ook haar patrimonium in Willebroek te voorzien van ASTER-zonnepanelen.

Woonland wil met ASTER 1700 adressen uitrusten met zonnepanelen, wat zorgt voor 10 200 kWp aan zonnestroom. Ook in Willebroek zet de woonmaatschappij in de toekomst volop in op zonnepanelen. Er werden al wachtbuizen voorzien in twee nieuwbouwprojecten van het project 'Willebroek Stad', om er na de oplevering van de gebouwen probleemloos zonnepanelen te installeren.

www.aster.prezly.com